Buikvet: appels met peren vergelijken

fruit-2637058__340

 

Ons lichaam bestaat voor 20-25% uit vet. Als we over het buikvet in ons lichaam hebben praten we graag over appels en peren. Met peren bedoelen we de personen die bij gewichtsvermeerdering vet rond de heupen en billen vasthouden. De appels onder ons zijn de personen die bij gewichtstoename vet rond de organen in de buikholte verzamelen.

Appels en peren hebben beiden als kenmerk dat ze in gewicht aangekomen zijn. Allebei hebben ze overtollig vet. Toch maakt het wel degelijk uit waar dat vet opgeslagen is. Zoals hieronder zal blijken is het ene vet niet het andere vet.

Leptine

De laatste jaren wordt het steeds duidelijker dat vet een actief weefsel is dat hormonen en signaalstoffen  (adipokinen) produceert. Een signaalstof is bijvoorbeeld het hormoon leptine. Als er in het lichaam voldoende vet is opgeslagen geeft dit hormoon de hersenen een signaaltje, waardoor hongergevoelens zullen afnemen en de verwarming van het lichaam wat hoger gezet kan worden. Is er minder vet in het lichaam opgeslagen krijgen we honger en wordt de verwarming ietsje lager gezet. Eigenlijk zouden we dus nooit te zwaar kunnen worden. Door een verkeerd voedingspatroon wordt dit regelmechanisme verstoord.

De plek waar het vet in het lichaam is opgeslagen maakt wel degelijk uit. Appels die het vet rondom de organen hebben maken meer van deze nadelige adipokinen aan dan peren. Als het vet rondom de organen zich gaat vermeerderen raken hormonen uit balans. Deze mensen verouderen snel  en hebben een grote kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en dementie.

Te veel buikvet

Maar hoe weten we nu of we te veel buikvet hebben?  Dit is heel  simpel zelf te bepalen. Met een meetlint meten we de omtrek van het middel  ter hoogte van de navel.

 

Bekijk in deze tabel de gezondheidsrisico.

Middelomtrek in cm mannen vrouwen
Geen verhoogd gezondheidsrisico. <92cm <80cm
Licht verhoogd gezondheidsrisico. 92-102cm 80-88cm
Sterk verhoogd gezondheidsrisico. >102cm >88cm

 

Bij iedere 5 centimeter meer stijgt het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten of diabetes type 2 met 13%.

 

Verminder het buikvet

Het smelten van het buikvet zorgt er voor dat de hormonen meer in balans komen; het brein verbetert en het risico op hart- en vaatziekten verkleint. Een streng dieet of fanatiek sporten is niet de juiste methode. Meestal wordt er wel resultaat geboekt, maar dit is van tijdelijke aard.

Voor een blijvend resultaat moet het voeding- en leefpatroon (levenslang) aangepast worden. Dit klinkt wellicht dramatischer dan het is. Meestal zijn kleine aanpassingen aan het voedingspatroon al voldoende. Het gewicht zal langzaam maar zeker verminderen. Geduld en vertrouwen is een schone zaak. Een orthomoleculaire geneeskundige kan u hierbij prima ondersteunen.

 

Bron:  De houdbare vrouw praktische ginds voor een eeuwige jeugd; Pim Christiaans& Hanny Roskam

Geef hier je reactie

*